Ahad, 26 Julai 2015

Tips Tangani Pergaduhan

Pergaduhan pasti boleh menggugat sesebuah hubungan persahabatan. Pergaduhan atau perselisihan pendapat antara sahabat adalah adalah perkara biasa yang pasti pernah dilalui oleh kamu atau sesiap sahaja. Mungkin kamu tidak tahu dalam pergaduhan akan tercetus di dalam hubungan persahabatan ni masih wujud beberapa etika yang perlu kamu pegang agar hubungan kamu dengan sahabat tidak menjadi semakin parah atau terus terputus. Nak tahu apa rahsianya? Jom kita semak bersama-sama.

1. Penjelasan

Ramai yang mengambil keputusan menjauhkan diri sebagai salah satu cara untuk 'cooling down' atau lari dari ketegangan. Sebenarnya, kamu boleh bersikap sedemikian tapi janganlah terlalu lama menjauhkan diri sehinga tiada sebarang khabar berita yang kamu kirimkan untuk sahabat. Mungkin sahabat pula akan beranggapan bahawa kamu tidak mahu lagi bersahabat dengannya. Sebaiknya, jelaskan kepada sahabat tentang keputusan kamu untuk menjauhkan diri buat seketika itu. Jadi, tidaklah sahabat salah sangka dengan kamu. 

2. Mengata/menjaja cerita

Lazimnya, sewaktu bergaduh kita akan hanya teringatkan tentang perkara yang negatif sahaja tentang sahabat, Segala kebaikan yang pernah dilakukannya akan hilang begitu sahaja dek dikuasai oleh perasaan marah terhadapnya. Jangan pula kamu menjaja cerita yang tidak baik tentang sahabat kepada rakan-rakan yang lainkerana perlakuan ini bakal merugikan diri sendiri. Tiada untungnya kepada diri kamu kerana kamu bakal menambah bilangan musuh jika kamu bersikap sedemikian. 

3. Mempengaruhi rakan-rakan lain

Mengapa perlu mempengaruhi orang lain agar sama-sama memusuhi sahabat kamu itu? Kamu perlu berfiiran lebih matang dan beranikan diri untuk menghadapi masalah ini secara bersendirian. Jangan libatkan orang lain dalam masalah peribadi kamu kerana ia bakal menimbulkan masalah yang lebih besar di kemudian hari. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Jadi jangan sengaja memperbesar-besarkan masalah yang kecil. Selagi mampu diperbaiki, lebih baik kamu berusaha untuk menjernihkan perhubungan kamu dengan sahabat yang terjejas itu.

4. Lari dari masalah

Jangan terlalu menunjukkan rasa permusuhan kamu kepada sahabat. Contohnya, kamu menjauhkan diri bila si sahabat cuba mendekati kamu atau kamu sengaja menjeling atau tersneyum sinis setiap kali berhampiran dengan sahabat. Masalah tidak akan selesai jika kamu terus bersikap sedemikian. JIka kamu mempamerkan sikap sedemikian, ini bermakna kamu sengaja lari dari masalah dan tiada inisiatif untuk memulihkan perhubungan kamu dengan sahabat. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan