Ahad, 26 Julai 2015

Jangan Takut Ucapkan Maaf

Pernahkah kamu berasa menyesal di atas kesilapan dan kesalahan yang sudah kamu lakukan terhadap sahabat? Dan kamu tidak tahu bagaimana cara terbaik untuk menjelaskan rasa kesal kamu itu kepada sahabatmu. Sebenarnya kamu tidak perlu takut atau ragu-ragu untuk menjelaskan tetang kedudukan sebenar kepada sahabat kerana ungkapan kata maaf adalah penyelamat kepada perhubungan kamu itu. Setelah memohon maaf dengan sepenuh hati kepada sahabat, bukti rasa kesal kamu itu dengan;

1. Menyentuh perasaan sahabat dengan mengirimkan sekeping kad ucapan maaf sebagai tanda kesungguhan kamu memohon maaf darinya.

2. Mempamerkan sikap rendah diri terhadap sahabat dengan mengakui kesilapan diri. Pasti sahabat akan lebih menghargai ucapan maaf  dari kamu itu dan sekali gus berasa benar-benar yakin dengan kesungguhan serta keikhlasan kamu untuk menjernihkan semula keadaan.

3. Jika sedang bercinta, bunga dijadikan sebagai satu pemberian yang paling istimewa. Mengapa kamu tidak terus mengaplikasikan di dalam hubungan persahabatan? Cuba kirimkan sejambak bunga kepada sahabat sejurus kamu memohon kata maaf darinya. Sahabat pasti terharu dengan kesungguhan kamu itu. Jika kamu merasakan sejambak bunga kurang sesuai, apa kata kamu gantikkannya dengan kiriman coklat istimewa pula. Banyak cara yang boleh kamu lakukan dalam usaha membuktikan  kesungguhan dan keikhlasan kamu sewaktu memohon maaf dari sahabat. 

4. Iringi ucapan maaf dengan titisan air mata. Tak salah jika kamu menangis di hadapan sahabat tapi kamu perlulah benar-benar ikhlas dan jujur. Dan bukan menangis kerana terpaksa atau berlakon. Pasti sahabat akan berasa lebih terharu dengan kamu. 

5. JIka kesalahan yang kamu lakukan itu benar-benar besar dan terlalu sukar untuk dimaafkan oleh sahabat, maka tidak salahlah jika kamu cuba melutut dan merayu darinya. Biasanya jika sampai ke tahap ini kamu ternyata benar-benar bersalah terhadapnya. Kamu pasti sanggup melakukannya jika kamu masih menyayangi hubungan persahabatan antara kamu dan dia. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan